واکاوی اصول و روش¬های تربیت اسلامی در اندیشه استاد مطهری
فارغ التحصيل سطح 2-اشتغال در سطح 3 جامعه الزهرا
پژوهشگر : شكوفه مرداني
استاد راهنما:سمانه كركه آبادي
تاريخ دفاع :95/11/2
عنوان:واکاوی اصول و روشهای تربیت اسلامی در اندیشه استاد مطهری
چكيده:
پژوهش حاضر به «واکاوی اصول و روشهای تربیتی اسلام در اندیشه استاد مطهری» میپردازد. اهمیّت تربیت در پیشبرد اهداف متعالی اسلام وضوحی بلابیان دارد و نه تنها برای انسانها ضرورت دارد بلکه برای تحقّق جامعه آرمانی مدّ نظر اسلام نیز ضروری است. پژوهشگر به دنبال پاسخ به این پرسش میباشد که اصول و روشهای تربیتی اسلام در اندیشه استاد مطهری چیست؟ و با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف بنیادی- کاربردی به شیوه کتابخانهای به جمعآوری مطالب پرداختهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد استاد مطهری ساختن انسانها را از وظایف مهمّ سیستم آموزشی اسلام میداند. ایشان تربیت را ساختن و پرورش قوای درونی و بالقوّه انسان در جهت ملکهشدن آنها میداند که مبتنی بر اصول و روشهایی است. استاد تربیت را مطابق با آیات و روایات مورد توجّه قرار دادهاست و دیدگاه دانشمندان غربی را که با مبانی اسلام ناسازگار است، مطرود میداند. مهمترین نکته در اندیشه استاد مطهری رویکرد فلسفی به مسأله تربیت است. ایشان با توجه به اینکه انسان موجودی با قابلیّتهای بالقوّه بسیار است، این نکته را تأیید مینماید که تمامی انسانها قابلیّت تربیتشدن را دارا هستند و برای بالفعل شدن این قابلیّت با توجّه به شرایط سنّی، دو شیوه را باید مدّ نظر داشته باشند.شیوه اوّل که مربوط به اوایل زندگی انسان تا تکامل عقل اوست، شیوه تربیت پذیری از مربّی است و به مرور زمان و تحت شرایط خاصّ با کامل شدن عقل انسان، شیوه خودتربیتی را برای تکامل انسان و طیکردن درجات عالیه انسانی، مورد نیاز میشمارد.
کلید واژگان: تربیت، اصول، روش، اصول تربیت، روش تربیت، تربیت اسلامی، استاد مطهری.