مدرسه علمیه فاطمیه ابهر

  • خانه 
  • برگزاری جلسه دفاع در ۲۶ مرداد ماه ۹۸ برگزاری جلسه دفاع الماس‌هاي بي‌عيب 
  • تماس  
  • ورود 
  • اکبری صالحي مریم بیات کمری 

مراحل انجام پژوهش در علوم اسلامي

11 خرداد 1396 توسط فاطمیه ابهر

 مراحل پژوهش

به نظر مي ‏رسد، عموم پژوهش‏ها اعم از مسئله‏ پژوهى، موضوع ‏پژوهى و متن‏ پژوهى‏ کمابیش چهار مرحله نسبتاً متمایز را به این ترتیب طى مي ‏کنند:

1. طراحى؛

2. اجرا؛

3. نگارش؛

4. گزارش.

 

1. طراحى پژوهش

پژوهش بسان ساختمانى است که باید ساخته شود یا مانند لباسى باید دوخته شود. همان‏طور در ساختن ساختمان تهیه نقشه لازم است یا همان‏طور که در دوختن لباس رسم طرحى ضرورت دارد، در انجام شایسته پژوهش نیز چنین‏ نقشه و طرحى اجتناب‏ناپذیر است که از آن به «طرح تحقیق» تعبیر مى‏کنند و معمولاً در مراکز آموزش عالى، فرم ویژه‏اى براى آن فراهم و به پژوهشگران عرضه مي ‏کنند.

 

 2. اجراى پژوهش‏

در مرحله اجرا طرح تحقیق صورت عینى و عملى به خود مى‏گیرد. در این مرحله اطلاعات لازم نخست گردآورى و سپس پردازش مي شود؛ بنابراین اجراى طرح در دو مرحله به انجام مي رسد:

1.گردآورى یا تتبّع؛

2.پردازش یا تدبّر.

الف. مرحله تتبّع یا گردآورى: در این مرحله از کتابخانه‏ ها به‏ ویژه کتابخانه ‏هاى تخصصى بهره‏ گیرى لازم به عمل خواهدآمد و منابع کافى درخصوص هر یک از ریز موضوعات‏ مطالعه خواهدشد و یادداشت‏هاى مورد نیاز فراهم خواهدگردید و سرانجام دسته‏بندى و مرتب خواهدشد.

ب. مرحله تدبّر یا پردازش‏: در این مرحله بر روى هر یادداشت و نیز هر دسته‏یادداشت اندیشه‏ورزى مى‏شود و در قالب‏هاى فکرى ذیل مورد بهره بردارى قرار خواهد گرفت:

تعریف(توضیح موضوعات مبهم)؛

تحلیل منطقى(ذکر اجزا و جزئیات)؛

شرح(توضیح مواضع مشکل متن)؛

نقد(بیان معایب و محاسن)؛

تفسیر(بیان مراد متن)؛

استنباط(استخراج حکم شرعى یک موضوع از ادله شرعى به ویژه متون دینى)؛

مقایسه(بیان جهات اشتراک و افتراق)؛

تبیین علمى(بررسى علل پیدایش یک رخداد)؛

استنتاج(بیان لوازم منطقى اطلاعات).

یادآورى: برخى از محققان مانند مورچه‏اند. همان طور که مورچه به گردآورى دانه مى‏پردازد، بدون آن که آنها را بخورد، این دسته از محققان نیز به تتبّع و گردآورى‏ اطلاعات مى‏پردازند، بدون آن که به تدبّر بر روى آنها بپردازند.

در مقابل برخى مانند عنکبوت‏ اند. همان‏طور که عنکبوت به گردآورى طعمه‏ نمى‏پردازد و تار ميتند تا این که طعمه‏اى نصیب او بشود، این دسته از محققان نیز بدون‏ این که اطلاعاتى را گردآورند، به تخیّل و توّهم مى‏پردازند.

برخى نیز مانند زنبور عسل‏اند. همان‏گونه که زنبور عسل شهد گل‏ها را مى‏مکد و عسل مي دهد، این دسته از محققان نیز اطلاعات ارزشمند را با دهان عقل خود مي مکند و نظریه ‏هاى نو مي ‏پردازند.

 

3. نگارش پژوهش

پس از گردآورى و پردازش اطلاعات حاصل از پژوهش به نگارش و ویرایش پژوهش اهتمام مي ‏شود. نگارش و ویرایش پژوهش در هفت مرحله‏ صورت مى‏پذیرد:

1. تنظیم؛

2. چرک‏نویس؛

3. بازبینى؛

4. پاک‏نویس؛

5. ویرایش؛

6.حروف‏ چینى؛

7. نمونه‏خوانى.

یادآورى: نگارش پژوهش بیش‏تر شبیه بنّایى یا نقّاشى و یا مجسمه‏سازى است که ابتدا، چارچوب و دورنماى کلى معین مى‏شود و به تعبیر دیگر سفت‏کارى صورت‏ مى‏گیرد و سپس، ظرایف و جزئیات در ادامه و بلکه در پایان مشخص مى‏گردد و به‏ عبارت دیگر نازک‏کارى انجام مى‏شود.

الف. تنظیم: در ابتدا نظم و ساختارى که در طرح تحقیق پیش‏بینى شده و در پژوهش‏نامه‏ ها رعایت مى‏گردد، در دسته‏بندى و مرتب‏سازى اطلاعات اعمال مى‏گردد.

البته لزومى ندارد، همه اجزا و جزئیات ساختار پژوهش‏نامه از جمله صفحات اول در همان آغاز نوشتار رعایت شود.

ب. چرک‏نویس: در این مرحله مطالب بدون وسواس و بازنگرى به نگارش درمى‏آید و چنانچه تنقیحى لازم افتد، بدون محو کردن نوشته‏هاى نامنقّح و تنها با رسم خطى به‏ دور آن به دنبالش صورت منقّح نوشته مى‏شود.

ج. بازبینى: در این مرحله مطالب نوشته‏شده چندبار مرور مي ‏شود و با وسواس و دقت لازم موارد عیب و نقص چرک‏نویس شناسایى و با استفاده از علایم ویرایشى در نوشتار درج مى‏گردد.

د. پاک‏نویس‏: در این مرحله به بازنویسى چرک‏نویس ویرایش شده و اعمال اصلاحات پرداخته مى‏شود.

هـ. ویرایش‏: بسیارى از پژوهشگران به خصوص پژوهشگران نوپا که بیان و قلمى ناتوان دارند، نیازمندند که نوشتار خود را پس از پاکنویس به ویراستارى توانا بسپارند.

و. حروف‏چینى: پس از ویرایش باید دست‏نوشت حروف‏چینى و به عبارت دیگر ماشین‏ نویسى شود.

ز. نمونه‏خوانى: تقریباً آخرین مرحله نگارش مقابله متن ماشین شده با دست‏ نوشت است تا اغلاط تایپى اصلاح گردد.

ح. گزارش پژوهش‏: از حدود میانه نگارش پژوهش مجال‏هاى متعدد و متنوعى براى عرضه پژوهش فراهم مي ‏شود که عبارت ‏اند از:

1. سمینار شش‏ ماهه؛

2. سمینار پیش ‏دفاع؛

3. دفاع

سمینار شش‏ ماهه: در برخى از مراکز آموزش عالى مقرر است که پژوهشگر در دوره دکترا پس از تصویب طرح تحقیق هر شش ‏ماه یک‏بار در جلسه‏اى با حضور استادان‏ راهنما و مشاور گزارشى از پیشرفت کار تحقیق ارایه کند.

سمینار پیش ‏دفاع: در مراکز آموزش عالى‏ در دوره دکترا معمول است که وقتى پژوهش‏هاى رساله به پایان رسید، پژوهشگر نسخه‏اى از صورت نهایى رساله را به‏ هریک از استادان راهنما و مشاور تحویل داده، طى جلسه‏اى با حضور آنان به گزارش‏ صورت نهایى پژوهش خود بپردازد و استادان نیز آخرین پیشنهادهاى اصلاحى خود را به پژوهشگر انعکاس دهند تا او آن پیشنهادها را در رساله معمول کرده، خود را براى‏ دفاع نهایى از رساله آماده سازد.

دفاع: پژوهشگر در دوره‏هاى تحصیلات تکمیلى اعم از کارشناسى ارشد و دکترا موظف‏است، نسخه‏اى از آخرین ویرایش پژوهش‏نامه خود را به هریک از استادان راهنما و مشاور، و نیز تعدادى داور که به توسط مرکز آموزش عالى مربوط تعیین مى‏گردد، تحویل دهد تا پس از مطالعه آنان طى جلسه‏اى با حضور آنان و اغلب شمارى‏ از دانشجویان به دفاع از پژوهش خود بپردازد

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهشی, پژوهشي لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدرسه علمیه فاطمیه ابهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پژوهشی
    • فایل چکیده مقالات
    • چکیده تحقیقات پایانی
  • حدیث
  • اخبار مدرسه
    • پژوهشي
      • فرهنگي
      • دستور العمل نگارش تحقيقات پاياني
      • تحقيقات در حال تدوين
      • تحقيقات دفاع شده
    • آموزشي

تدبر در قرآن

آیه قرآن تصادفی

اوقات شرعی

اوقات شرعی

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس