مدرسه علمیه فاطمیه ابهر

  • خانه 
  • برگزاری جلسه دفاع در ۲۶ مرداد ماه ۹۸ برگزاری جلسه دفاع الماس‌هاي بي‌عيب 
  • تماس  
  • ورود 
  • صفيه گرجي سین بانو ترنم 

معرفی مقاله

07 آبان 1402 توسط فاطمیه ابهر

مراتب نفس و راهکارهای تربیتی آن در نهج البلاغه

کتایون حسنی- فارغ التحصیل سطح دو

حوزه علمیه فاطمیه (س) ابهر

چکیده

نهج البلاغه، برگزیده­ای از گفته­ها و نوشته­های ادبی است که در آن خطبه­ها، نامه­ها و جملات کوتاه حکیمانه امام علی ( علیه­السلام) ذکر شده است. در این کتاب ارزشمند، امام علی ( علیه­السلام) ضمن بیان احادیث متعدد به موضوعات متعددی پرداخته است. نفس یکی از مهمترین موضوعات به کار رفته در نهج­البلاغه به شمار می­آید که در معنای جسم، روح و جسم، روح مجرد معنا شده است. این واژه به دلیل پرکاربرد بودن آن در نهج­البلاغه از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است. با در نظر داشتن تمایلات نفسانی در وجود انسان، شناخت نفس، مراتب نفس و راهکارهای تربیتی آن امر بسیار مهمّ بوده است که باید به آن توجّه شده است. از این رو مقاله حاضر سعی دارد با روش توصیفی تبیینی، مراتب نفس و راهکارهای تربیتی آن در نهج البلاغه بررسی شود.

  نتیجه تحقیق نشان داد که مراتب نفس همان؛ احیای عقل، نفس نورانی، نفس زکیه، نفس سلیم، نفس مطمئنه، نفس راضیه، نفس مرضیه می­باشد و راهکارهای تربیتی مراتب نفس؛ عادت دادن نفس به تحمل سختی­ها، کمک گرفتن از قرآن و حساب کشی از نفس است.

کلید واژگان :  نفس، مراتب نفس، راهکارهای تربیت نفس، نهج البلاغه.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهشی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

مدرسه علمیه فاطمیه ابهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پژوهشی
    • فایل چکیده مقالات
    • چکیده تحقیقات پایانی
  • حدیث
  • اخبار مدرسه
    • پژوهشي
      • فرهنگي
      • دستور العمل نگارش تحقيقات پاياني
      • تحقيقات در حال تدوين
      • تحقيقات دفاع شده
    • آموزشي

تدبر در قرآن

آیه قرآن تصادفی

اوقات شرعی

اوقات شرعی

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس