کارگاه مقاله نویسی
کارگاه پژوهشی مقاله نويسي با ارائه دكتر سيده رقيه موسوي، پژوهشگر، استاد حوزه ودانشگاه به صورت حضوري برگزار شد. به گزارش معاون پژوهش فاطمیه(س)، استاد سيده رقيه موسوي، پژوهشگر حوزه ،استاد حوزه و دانشگاه ،8 خرداد 1402در کارگاه مقاله نويسي ضمن مرور مباحث جلسه دوم در مورد مقدمه مقاله چنین گفت: مقدمه از شش بخش تشکیل شده که سه بخش اول با چکیده مشترک است.بخش اول در مورد جمله اول است که جمله اول باید یک جمله کلی در مورد مطلب بیان کنید. بخش دوم بیان مسئله است که در این قسمت موضوع مسئله پژوهشی مقاله را با چند پرسش مطرح کنید. بخش سوم اهمیت موضوع است که با بیان هدف رسیدن به پاسخ این پرسش ها ، اهمیت موضوع را بیان کنید.نکته مهم بعدی پیشنیه تحقیق است که در ادامه کارگاه به آن می پردازیم برخی از کتاب ها و مقالاتی که پیشتر در این موضوع نوشته شده اند را بیان کنید. نکته بعد در مورد مقدمه بیان ویژگی مقاله است که در این قسمت شما باید ویژگی های منحصر به فردی که مقاله شما را از دیگر کتب و تحقیق ها جدا می کند را بیان کنید. نکته آخر طرح کلی نوشتاراست که در نهایت چار چوب مقاله را مشخص کنید، و آن را در اینجا بیان کنید.
دكتر موسوي در ادامه به نحوه نگارش پیشینه اشاره کرد و گفت : پیشینه تحقیق همه پژوهش ها و تحقیقات مرتبطی است که در گذشته دور و نزدیک در ارتباط موضوع پژوهش شما نوشته شده است.از اینکه چگونه به پیشینه تحقیقات انجام شده بپردازید لازم است مراحل زیر را طی کنید:
1. ابتدا مقداری درباره مسئله تحقیق خود بیندیشید و جملاتی نیز بنویسید
2. مهم ترین کلید واژه های تحقیق خود را بیابید و رایج ترین معادل علمی آن را در زبان های خارجی مرتبط مانند انگلیسی پیدا کنید
3.به پایگاه های علمی معتبر داخلی و خارجی، اساتید، کتابخانه ها، چکیده مقالات و پایان نامه ها و… رجوع کنید و به شکل های مختلف و با ترکیب این کلمات کلیدی به دنبال مقالات و منابع بگردید
4. پس از یافتن منابع و مقالات لازم به دقت آن ها را بررسی نمایید.همه بخش های آن مهم است اما بیان مسئله و نیز نتیجه آن ها از بقیه ساختارها مهم تر است
5. در بررسی سوابق تحقیق محقق باید به دنبال آن باشد که خلأهای لازم را بیابد و در بیان مسئله تحقیق خود از آن بهره جوید .
استاد حوزه در ادامه به کلید واژه ها اشاره کرد و گفت : کلید واژه یا همان واژگان کلیدی است ، کلیدواژه در واقع کلمات (یا ترکیبات) خاصی هستند که با توجه به آنها یا جستجوی آنها در بانکهای اطلاعاتی میتوان به تحقیق انجام شده دست یافت. این کلیدها میتوانند چارچوب کلی بحث انجام یافته را نشان دهند. هر چند معمولاً این واژگان، جزو پرکاربردترین کلمات یک تحقیق محسوب میشوند، اما نمیتوان به طور مطلق و همواره، کلیدواژگان را از نظر تکرار در تحقیق، بیشترینها دانست. در یک مقاله، پایان نامه یا طرح پژوهشی،کلیدواژه باید پس از چکیده ذکر شود. تعداد کلیدواژگان یک پژوهش حداکثر تا هفت مورد پذیرفتنی است، مگر در موارد استثنایی. در ثبت کلیدواژگان معمولاً از کلمات بسیار کلی و عام باید اجتناب شود. مثلاً در تحقیقات قرآنی عنوان قرآن کریم به عنوان کلیدواژه قابل توصیه نیست. از محتوای کار انجام شده و با مرور چندباره آن، استخراج کلیدها ممکن است. پس زمان استخراج آنها بعد از اتمام نگارش و ویرایش اثر است.در تهیه واژگان کلیدي، نمیتوان واژههاي بسیار عامی آورد که جنبه غیرتخصص« معیار برتري و تقدم روش تفسیر موضوعی بر ترتیبی و رابطه آن دو » دارند؛ مثلا در تحقیقی که عنوان آن واژه کلیدي شمرده نمیشوند. نباید « روش » و « رابطه » ،« معیار برتري » ،« معیار » ،« تقدم » است، واژه هایی مانند پنداشت که هر واژه به کار رفته در عنوان حتما واژه کلیدي است.
در ادامه کارگاه دکتر موسوی به سوالات پژوهشی طلاب پاسخ دادند .