بررسی خط نفاق در ماجراي كربلا
نشست بررسی خط نفاق در ماجراي كربلا با همكاري انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی (روی خط تاریخ) و مرکز تحقیقاتی خاتم الاوصیا(علیه السلام) در روز جمعه يازدهم شهريور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ با حضور استاد حجت الاسلام مسلم خاطري, مبلغ بين الملل و پژوهشگر حوزه تاريخ اسلام و تشيع و جناب آقای حسن فاطمی راد,دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی برگزار گرديد.
به گزارش معاون پژوهش مدرسه فاطميه(س) استاد حجت الاسلام مسلم خاطري با اشاره به این مطلب که درباره کربلا و فلسفه قیام عاشورا سخن بسیار گفته شده است، افزود: این سخنان تاکنون بیشتر با محوریت بیان ظاهر و ذکر مصیبت بوده است و تبیین عملیات عاشورا و آنچه پس از آن در جریان اسارت اهل بیت(ع) اتفاق افتاد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
استاد خاطري بيان داشت : هر ماجرايي كه بعد از رحلت پيامبر رخ داد وقتي مي گوييم جريان نفاق بايد دقت داشته باشيم كه جريان نفاق كه كدام جريان نفاق منظور ماست يعني يك جريان نفاق در تاريخ اسلام وجود نداشت چند جريان جود داشت كه يك جريان شاخص تر بود ولي ما با جريان هاي نفاق مواجه هستيم كه اين جريان هاي نفاق به تدريج يك سيري دارد كه يه جاهايي به اوج مي رسد و يك جاهايي فرود مي آيد كه همه ي جريان هاي نفاق اينگونه هستند به همين خاطر است كه در بررسي جريان هاي نفاق بايد به زمان به وجود آمدن آن توجه كرد كه زمان رشد و افول درند و بستگي به نوع جريان و اهداف آن بايد توجه كرد.
مبلغ بين الملل صحبت خود را با يك سوال ادامه داد: نقش شيعيان در ماجراي كربلا چه بود؟ ما قبول داريم كه شيعيان قاتلين امام حسين نبودند قبول داريم كوفيان شيعه نبودن ، قاتلين از شام بودند، اينها قبول ، اما بالاخره تعدادي شيعه در كوفه بودند ، نقش آنها سست ايماني بود و به ياري امام نيامدن كه فكر نمي كردند كار به اينجا برسه و يا مي ترسيدند و ترسيدن چيز عجيبي نيست آن هم از لشكر بني اميه كه مردم را مي ترساندنكه لشكري مي آيد 40هزار …عده اي از شيعيان در ياري امام حسين كوتاهي كردند اما قاتل امام حسين(عليه السلام) نبودند وقتي مي گوييم جريان نفاق منظور ما از جريان نفاق سركردگان جريان نفاق و جريان هاي شاخص مد نظر است نه جريان هاي سست.
دكتر خاطري در مورد نقش جريان نفاق در كربلا گفت: ما جريان هاي مختلفي داشتيم كه البته اين جريان ها بعضي وقتها با هم پيوسته شدن و بعضي جاها از هم جدا هستن، بعضي ها موفق و بعضي ها شكست خورده…از كم اثر ترين جريان ها، جريان منافقان ساكن مدينه كه چند جريان را در بر مي گيرد كه آيات نفاق در مورد آنها نازل شده است.
پژوهشگر تاريخ اسلام اين چنين ادامه داد:جرياني كه دليل تشكيل و وجود آن بغض به امام علي(ع) باشد در اهل مدينه نداريم بلكه انگيزه ها چيزهاي ديگه بوده است . يكي از محورهاي نفاق به اميرالمومنين (ع) جنگ هايي بود كه بزرگان عرب به شمشير ايشان به زمين مي خوردند و اين جنگ ها با اهل مكه بود پس بغض از اميرالمومنين در مكه بود كسي به از اهل مدينه به شمشير ايشان به زمين نخورده تا دشمني كنن با آن حضرت.
ايشان در ادامه ضمن شرح جريان هاي ديگر نفاق به معرفي كتاب پرداخت و گفت: از جمله كتابهاي نگاشته شده در مورد نفاق كتاب كربلا فوق الشبها، كتاب علي و خوارج، ضيافت بلا مي باشد.
در پايان سوالهايي از طرف استاد فاطمي مظرح شد كه استاد خاطري به بيان و شرح آنها پرداختند.